Vår historia
Nyfikenheten att ständigt utveckla och upptäcka är naturlig för oss. Så har det varit i fyra generationer.
Wälimaas förvärvas som en del i arbetet att förstärka satsningen på beställningstrafik.
Huvudkontoret flyttar från Alvik till Storheden, Luleå.
Förvärv av FSB
Alviks Trafik fyller 100 år!
Norrbottens Resebyrå fusioneras med Nex Resebyrå. Tillsammans bildar de NEX Travel.
Alviks Trafik förvärvar fastigheten Hammarkrysset på Storheden.
Norrbottens Resebyrå förvärvas.
Alviks Trafik fortsätter att växa genom förvärvet av Transportlandslagets verksamhet.
Alviks Trafik går in som delägare i BD Buss.
Johan Åström tar över VD-posten efter sin far Anders.
Johan Åström tar över VD-posten efter sin far Anders.
Alviks Trafik blir delägare i Boden Citybuss AB.
Alviks Trafik blir delägare i Piteå Citybuss AB (2004).
Anders Åström tar över som VD efter sin far Ingvar Åström (1990). Centrala Buss bildas och Alviks Trafik AB blir delägare. Företaget är inne i kraftig tillväxtfas och grunden läggs för hur företaget ser ut idag.
Bulktransportverksamheten startar tillsammans med Nederluleå lastbilscentral (BDX).
Entreprenadverksamhet med lastmaskiner för Koksverket i Luleå startar och terminalen på Storheden byggs. Företaget startar kombitrafik mellan Gällivare och Kiruna och öppnar ett ombudskontor för Bilspedition i Gällivare och Kiruna. NEX Resebyrå bildas (1973).
Lastbilstrafiken blir mer omfattande. Grus- och anläggningsbilarna jobbar hårt under en expansiv byggperiod då Luleå växer i snabb takt.
Bolaget Alviks Trafik AB bildas (1954).
Albins son Ingvar Åström blir VD. Fastigheten där huvudkontoret ska ligga byggs.
Busstrafiken blomstrar, människor har ännu inte egna bilar utan åker med skiftbussarna till Järnverket. Alviks Trafik kör busstrafik Alvik-Luleå och Älvsbyn-Luleå samt skoltrafik till real- och yrkesskola i Gammelstad. De första turistbussarna börjar rulla på vägarna.
F21 byggs upp och lastbilstrafiken dit blir omfattande. Även Norrbottens Järnverk byggs upp, vilket medför ökande lastbils- och busstransporter.
Nederluleå Lastbilscentral (BDX) bildas och Alviks Trafik AB blir medlem.
Företaget får sitt första trafiktillstånd mellan Alvik och Luleå och Albin Åström köper en A-Ford som trafikerar linjen. Albins 19-åriga son Ingvar skaffar en egen lastbil som han kör förnödenheter med till Finland.
Albin Åström börjar köra mjölk och bybor mellan Alvik och Luleå med sin ombyggda T-Ford. Med tiden köper han in en buss och en lastbil. Sedan har utvecklingen bara fortsatt.